Emmanuelle Sar­rouy * Artiste hybride / Auteur / Poète / Vidéaste

Born in Lau­sanne, Switzer­land, 1968. Lives and Works in Mar­seilles, France.

She has spent her child­hood by the Eng­lish Chan­nel, in Dieppe, Nor­mandy. She arrived in Provence in 1988, and has lived between Mar­seilles, Aix-en-Provence, Cas­sis and Lour­marin. Mul­ti­me­dia artist, poet, exper­i­men­tal video­g­ra­ph­er, great fan of cul­tur­al mix of all kinds, she works on hybridiza­tion of forms and gen­res. She has always been flirt­ing with the diary form, com­pi­lat­ing, col­lect­ing, archiv­ing, recy­cling, Small forms, sus­pend­ed moments, the poet­ry of every­day life. Emmanuelle wrote the­o­ret­i­cal arti­cles about ciné­ma and exper­i­men­tal cin­e­ma, her video poems, instal­la­tions and per­for­mances are often invit­ed in inter­na­tion­al fes­ti­vals and she reg­u­lar­ly writes in poet­ry mag­a­zines (La Revue des Archers, Rrose Sélavy).

Her tes­ti­mo­ny-book Séisme(s), a long earth­quake and tremor poem, about Haïti and adop­tion adven­ture, is often pre­sent­ed as a musi­cal pre­for­mance. In addi­tion to her dai­ly prac­tise of writ­ing out of tune haïku, she works on var­i­ous writ­ing projects, and con­tin­ues the hybridiza­tion, col­lab­o­rat­ing more and more reg­u­lar­ly with artists (Alfons Alt, Alexan­dra Mont­sain­geon), video­g­ra­phers (Car­ole Con­tant, Max­ine Zapedzky, Jean-Paul Noguès), musi­cians (Frédéric Salles, Sakamo­to Hiromichi, Sofi­ane Saïdi/NAAB, Mazen

Ker­baj), dancers (Émi­lie Gareti­er, Yen­di Nam­mour), authors (Jonas Joliv­ert, Wil­fried Salomé)… She cur­rent­ly pre­pares a reading/performance/installation : ils iront la nuit / marcher sur les toits… et grig­not­er le ciel, a new cen­tu­ry dia­logue between twoo lovers, a four-hand­ed writ­ing played for two voic­es ; and a mul­ti­me­dia instal­la­tion on child­hood quest : PERSIKOV (… le chemin des fleurs), a fan­ta­sized geneal­o­gy between movie images, lit­ter­ary pages, Black Cul­ture from where her chil­dren are com­ing and with which she is eter­nal­ly linked.

* Lec­ture musi­cale – Emmanuelle Sar­rouy & Frédéric Salles : “Séisme(s)“ – 60’ / 30’ Semaine du son — Poly­gone Étoilé, Mar­seille, France – jan­vi­er 2016
Fes­ti­val du Livre de La Canebière # 7 — Bateau le Don du Vent, Mar­seille, France – juin 2015 Vernissage HAÏTI ESPOIR / Expo­si­tion d’art con­tem­po­rain haï­tien – Château de la Buzine, Mar­seille, France – décem­bre 2014

À Portée de mots # 1, ren­con­tres lit­téraires — Mai­son Pour Tous d’Istres, France – octo­bre 2013 Librairie L’Atinoir – Mar­seille, France – jan­vi­er 2013

* J’ai écrit une let­tre, sait-on jamais si elle est lue : extrait de “Séisme(s)“ – 20’ lec­ture radio­phonique dans le cadre de l’ex­po­si­tion “Chemins de femmes” organ­isé par Planète Émer­gences, Mar­seille, France – avril 2014

* Lec­ture / Instal­la­tion vidéo : St Georges en terre Méditer­ranée (film « VIGNOLE
suite ») – 17’
Fes­ti­val des Lit­téra­tures Fran­coph­o­nes, des Arts et des Cul­tures du Sud / Carte blanche à Cécile Sil­vestri : table ronde “Ecouter le souf­fle du monde” — Théâtre Varia, Brux­elles, Bel­gique – octo­bre 2016.

 

VIDEO-POÈMES / RÉALISATIONS

La Com­plainte des ros­es et de quelques tulipes — 57’ — 2017
. Sup­plé­ments d’âmes — 22’, instal­la­tion vidéo – 2014 (co réal­i­sa­tion : Jean-Paul Noguès) Por­trailéc­triques / Elec­tric­por­traits – 10’ – 2014 (co réal­i­sa­tion : Jean-Paul
Noguès)
 Ter­ris­toire / Ter­ris­to­ry – 6’ — 2014
Une Ritour­nelle / Une Ritour­nelle – 8’ — 2013
LE CHANT DES COQUELICOTS / SINGING POPPIES — 111’ / 2 x 56’ — 2012
Ver­sion Instal­la­tion-Lec­ture / texte : On fait com­ment pour s’en sor­tir ?!
 VIGNOLE suite – 17’ — 2010
Instal­la­tion-Lec­ture / texte : St Georges en terre Méditer­ranée
 OURS BLANC – Per­les noires / WHITE BEAR – Black Pearls – 11’ – 2010
Com­prenne qui voudra ! / For Who Want to Under­stand ! — 2’ — 2009
Oh My Sug­ar ! — Instal­la­tion : film boucle 36’- 2009
Mar­seille Go in / Go out – Instal­la­tion — 2009
St Eugène sous l’acacia / St Eugene under the aca­cia – 2’ — 2008
Poésiélec­trique / Poe­si­elec­trique – 4’ – 2008
Le Ciné­ma est un grand arbre, le jour­nal filmé est l’une de ses branch­es – 20’ — 2008 (co-réal­i­sa­tion : Agnès Mau­ry) - Entre­tien avec Jonas Mekas
Pro­to­type… — 48’ — 2001–2006 (co réal­i­sa­tion : Coralie Amédéo)
Le rit­uel / The Rit­u­al – 9’ — 2004–2005
Ma mère ! / My Moth­er ! – 4’ — 2004–2005
DV Life 2001–2005 — 14 x 4’ x 5ans — 2001–2002-2003–2004-2005 (co réal­i­sa­tion : Jean-Paul Noguès) Le Sourire du chameau / Smil­ing Camel – 5’ — 2004
C’est de l’homme qu’il s’agit ! / Man is in ques­tion ! – 6’ – 2004
Slap­stick – 75’ — 2003
La Tête qui tourne / Spin­ning Head – 6’ — 2002
Bad Dream Nev­er­more – 2’ — 2002
Fin de Siè­cle / End of Cen­tu­ry – 9’ — 2002
Baby Dolls 1 : Le temps du goûter / Baby Dolls 1 : A Time to Eat – 6’ — 2001
L’Œil sur la bal­ançoire / Eye on the swing – 3’ — 2001
Punc­tum Est ! – 6’ — 1996

“Coup de Cœur“/“Favourite“ men­tion in the Fes­ti­val Po‑M “l’Écran des poètes“, Print­emps des Poètes, Paris, march 14–16, 2003 – for her film Bad Dream Nevermore 

Best film show­ing the author (V)ildeology in the Vide­ol­o­gy Fes­ti­val, Vol­gograd, Russie, novem­ber 12, 2004 – for her film C’est de l’homme qu’il s’agit ! 

Price about Rel­e­vance in de Fam­i­ly Film Fes­ti­val, Bor­deaux, France, april 2002 – for her video post cards “DVLife 2001“ (co-direct­ed with Jean-Paul Noguès)

Con­tact :

Col­lec­tif {endo­gene} : http://www.endogene.fr

Mem­bre du Col­lec­tif Jeune Ciné­ma : http://www.cjcinema.org/

La Vidéothèque : http://lavideothequ5.wixsite.com/la-videotheque/emmanuelle-sarrouy Films vis­i­bles sur Vimeo : https://vimeo.com/emmanuellesarrouy Mem­bre du Scrip­to­ri­um : http://www.scriptorium-marseille.fr/
Open­ing book – Pho­to 005 : https://opening-book.com/
+33 6 11 80 70 68 / esarrouy@club-internet.fr

 

Petite ren­con­tre à l’usage des organ­isée par SAFFIR, Galerie Vil­lage de Vau­ve­nar­gues, TEXTES (entre autres) curieux : le sen­ti­ment méditer­ranéen, nomade et Clin d’Œil — Mai­son du France – juin 2010

* ils iront la nuit/marcher sur les toits… et grig­not­er le ciel (extrait) – PERSONA # 2 – été 2017
* “ Écrits sur le feu“, “Sur les aléas“ – la Revue des Archers # 30 – juin 2017
* RIEN… (après tout) – PERSONA # 1 – print­emps 2017

* Si seule­ment Alice… – Sec­ond prix du Con­cours de Nou­velles organ­isé par Les Ren­con­tres Lit­téraires À Portée de Mots # 3 – Ville d’Istres/Maison Pour Tous d’Istres – novem­bre 2016
* “Mimè­sis et Eidolon“ – la Revue des Archers # 28 – 2016
* “MARSEILLE GO IN / GO OUT“ – la Revue des Archers # 27 : « Nos Méditer­ranées » — 2016 * “RÉSISTANCE(S)“ – la Revue des Archers # 25 : « Non » — 2015

* “Séisme(s)“ – édi­tions Thélès — 2011
* “Météorolo­gie de la dis­pari­tion“ + inter­view : par­tic­i­pa­tion au livret du DVD – Sylt, le pays où la terre recule de Samuel Bester – 2010
* “Jean-Gabriel Péri­ot, por­trait : le Monde” — Cat­a­logue Fes­ti­val de Pesaro — mai 2007
* “Paris, je t’aime” – Hachette Edi­tions – 2005
* “Aux fron­tières du réel” – Cat­a­logue du Fes­ti­val Tra­verse Vidéo – mars 2004
* “Boîte : Nos Séries Cultes” – 40 Fiches/livret sur les séries télévisées — Tana Ed./Télé Loisirs — 2003 * “Effu­sion de sens” – Cat­a­logue du Fes­ti­val Tra­verse Vidéo – févri­er 2003
* “Déchirures psy­cho­so­ma­tiques“ in Sim­u­lacres N°4 : Som­meils - éd. Rouge Pro­fond — avril 2001
* “L’Enfance irré­solue — Bava / Haz­i­halilovic“ in Repérages – mai 1999
* “De l’animalité salu­taire“ in Les Inrock­upt­ibles N°179” – jan­vi­er 1999
* “1992 : Mort et résur­rec­tion du doc­u­men­taire” in Admi­ran­da N°11–12 : Fury — Cahiers d’Analyse du Film et de l’Image, éd. Pro­jec­tions – 1996